wtorek, 12 sierpnia 2014

Opel Corsa C - jedno z najpopularniejszych aut segmentu B w Polsce.

Opel Corsa C - samochód produkowany w latach 2000 - 2006.
Występował w 2 wersjach nadwozia;
 Hatchback 3d
i Hatchback 5d

Corsa to popularny samochód w Polsce, lecz należy uważać - te auta często był
wykorzystywane do nauki jazdy przez ośrodki szkoleniowe i jako samochody flotowe różnych firm.

Do wyboru mamy sporo jednostek benzynowych:
-1.0 TWINPORT ECOTEC (60km) - wadliwy rozrząd, słaby i silnie wibruje
-1.2 ECOTEC (75km) - można go polecić
-1.2 TWINPORT ECOTEC (80km)
-1.4 TWINPORT ECOTEC (90km) - najlepszy benzynowy silnik
-1.8 ECOTEC (125km) - praktycznie niespotykany w Polsce

a także wysokoprężne:
-1.3 CDTI (70km) - oszczędny, miewa "humory", ale można go polecić
-1.7 DTI (80km)
-1.7 CDTI (100km) - najmocniejszy, dosyć skomplikowany, dobre osiągi i akceptowalna trwałość


Na rynku wtórnym dominują wersje 3 drzwiowe. Najlepiej szukać modeli bogato wyposażonych - Cosmo.
Unikać aut w kolorze białym - mogą być to auta po flotowe.


Zalety:
* Tanie i szeroko dostępne części zamienne.
* Sporo małych, ekonomicznych silników.
* Akceptowalne ceny aut używanych.
* Dosyć proste w obsłudze zawieszenie.
* Duży wybór aut na rynku wtórnym.

Wady:
* Korozja nadwozia (zwłaszcza białe auta).
* Ubogie wyposażenie aut z początku produkcji.
* Problemy z zacieraniem się mechanizmu zmiany biegów.
* Stukająca przekładnia kierownicza ( koszt jej naprawy może wynieść ponad 1500zł)
* Zgrzytający łańcuch rozrządu w silniku 1.0 i 1.3 CDTI.
* W silnikach 1.7 CDTI awarii ulega moduł pompy wtryskowej.
* W niektórych egzemplarzach gaśnie podświetlenie zegarów.

Opel Corsa to samochód, który można polecić. Przed zakupem należy obejrzeć auto pod kątem występowania korozji i sprawdzić układ kierowniczy. Najlepiej skupić sie na pięciodrzwiowej wersji 1.4 (90km) a po zakupie (oczywiście) wymienić rozrząd. Unikać samochodów białych.jej ceny na rynku wtórnym zaczynają sie od ok.6000zł.

Opel Vectra B - auto dla rodziny za rozsądną cenę.

Opel Vectra B - samochód produkowany w latach : 1995 - 2002.
Samochód wystepował w 3 wersjach nadwozia:
Sedan
 Liftback
i Kombi


Vectra to dosyć komfortowy samochód o sporych rozmiarach a jego ceny są przystępne.

Paleta jednostek napędowych pozwala na dobranie odpowiedniego silnika do naszych potrzeb.
Benzynowe:
-1.6 8V 75 KM - dobry do LPG, tani w eksploatacji
-1.6 16V 101 KM - też dobra propozycja
-1.8 16V 116 KM
-1.8 16V 125 KM - obie wersje 1.8 zużywają sporo paliwa i oleju
-2.0 16V 136 KM
-2.2 16V 147 KM
-2.5 V6 24V 170 KM - duża moc, wysokie koszty utrzymania
-2.6 V6 24V 170 KM
-2.5 V6 24V 194 KM
-3.0 V6 24V 220 KM

Diesle:
-1.7 TD 8V 82 KM - stary, nieco głośny ale wystarczy do spokojnej jazdy
-2.0 DI 16V 82 KM - niezbyt udany Diesel
-2.0 DTI 16V 101 KM - właściciele mówią :"Jak zadbasz tak masz". Ładny dźwięk, koszty utrzymania nie są zbytnio wygórowane.
-2.2 DTI 16V 125 KM - unikać, pękają głowice

Opel Vectra B to samochód, który może okazać się "skarbonką" lub autem, które posłuży nam na lata. To wszystko zależy od konkretnego egzemplarza.


Zalety:
* Duży wybór aut na rynku wtórnym.
* Szeroki dostęp do części zamiennych a ich ceny są przystępne.
* Dobre prowadzenie.
* Zapewnia komfort na przyzwoitym poziomie.

Wady:
* Sporo wyeksploatowanych egzemplarzy.
* Korozja.
* Wiele aut przerobionych z wersji Angielskich (czasami takie "przekładki" nie są udane)
* W silnikach DTI dochodzi do rozszczelnienia układu wtryskowego.
* Przedterminowe zerwania paska rozrządu w silnikach 16V.
* W silnikach wysokoprężnych zawodzi elektryczne sterowanie pompy wtryskowej.
* Wycieki z przekładni kierowniczej.
* Awarie skrzyń biegów (F18)
* Zdarzają się usterki sterownika silnika.
* Zużycie oleju.

Opel Vectra to samochód większości z nas dobrze znany. Praktycznie żaden mechanik nie będzie miał problemu z naprawą tego auta.
Większą uwagę należy zwrócić podczas kupna "Diesla".
Lepiej poszukać zadbanej wersji po liftingu (po 1999r) z silnikiem benzynowym, jest lepiej wyposażona i nie miewa takich problemów z korozja jak wersje poprzednie, choć korozja nadal może wystąpić.
Ceny na rynku wtórnym zaczynają się od ok. 4000zł. Wersje po liftingu kosztują od ok. 6500-7000 tys. zł.

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Audi 80 B4 - prawdopodobnie najtrwalszy model w historii marki.

Audi 80 B4 - samochód klasy średniej produkowany w latach 1991-1996. (Kabrio 1991-2000 - nieoficjalne źródła)
Występował w 4 wersjach nadwozia:
Sedan
 Coupe (S2)
Kombi


i Kabriolet


Audi 80 B4 jest jednym z najtrwalszych modeli w historii marki. Do dziś jego ceny mogą szokować. Najdroższe egzemplarze kosztują ok.10 tys. zł.
Jakość wykonania jest na wysokim poziomie. Wnętrze pomimo ponad 20 lat nie skrzypi podczas jazdy a w dodatku deska rozdzielcza nie jest wykończona tanim, twardym plastikiem i jest dobrze wyciszone.
Przednie fotele dosyć dobrze trzymają podróżujących na zakrętach.
Maska jest długa, co może sprawić problem z zaparkowaniem auta na dość małym miejscu parkingowym.
Zawieszenie nosi przydomek "pancernego" , z przodu zastosowano kolumny McPhersona z tyłu natomiast znajduje się belka skrętna. Praktycznie nie tam co sie zepsuć, jedynie przednie łączniki stabilizatora.

Jego paleta silników jest bogata. Obejmuje silniki benzynowe:
-1.6 [ABM]  (71km) - zdecydowanie za słaby i sporo pali
-1.6 [ADA] (102km)
-2.0 [ABT] (90km)
-2.0E [ABK] (115km) - zarówno ten jak i powyżej są dobrym rozwiązaniem, dobrze noszą LPG
-2.0E 16v [ACE] (140km)
-2.3E (133km) - klasyk 5 cylindrów
-2.6E [ABC] (150km)  - bardzo trwały
-2.8E [AAH] (174km)
-2.0E Quattro [ABK] (115km)
-2.0E 16v Quattro [ACE] (140km)
-2.3E Quattro [NG] (133km)
-2.6E Quattro [ABC] (150km)-
-S2 2.2T 20V Quattro [ABY] (230km)
-RS2 2.2T 20V Quattro [ADU] (315km)

jak i wysokoprężne:
-1.9TD [AAZ] (75km) - głośny, trochę przestarzały, ale trwały
-1.9TDI [1Z] (90km) - to tutaj zadebiutował ten legendarny silnik, jeden z najlepszych silników do tego samochodu

Silniki Audi 80 są niezwykle trwałe i każdy ( z wyjątkiem 1.6) jest godny polecenia.

Zalety:
* Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
* Świetne silniki.
* "Pancerne" zawieszenie.
* Duży bagażnik (zarówno sedan jak i kombi)
* Niskie koszty eksploatacji (części sa tanie i ogólnie dostępne).
* Duży komfort podróżowania.
* Samochód pewnie się prowadzi.

Wady:
* W letnie dni wnętrze bardzo się nagrzewa za sprawą silnie pochylonych szyb (przedniej i tylnej).
* Sporo wyeksploatowanych egzemplarzy.
* Zużywające się przednie łączniki stabilizatora.
* Przegrzewanie się silnika (wycieki z ukladu chłodzenia).
* Uszkodzenie napinacza paska wielorowkowego.
* Zużycie koła dwumasowego.
* Uszkodzenie poduszek mocujących układ napedowy.


Podsumowując.
Audi 80 B4 to bardzo dobry samochód. Jego mechanika jest niezwykle trwała i nie są mu straszne przebiegi rzędu 400-500tys. km.
Ceny rozpoczynają sie od ok. 3500zł. Jednak warto poszukać aut, których ceny wahają się
w okolicach 5-6tys zł. Dużo? Moim zdaniem nie, jak na tak trwały samochód. Nie patrzcie na rok
produkcji ani przebieg, zwróćcie uwagę na stan techniczny.
Za tą cenę oczywiście można kupic nowszy model; Audi A4 B5, lecz jego stan będzie pozostawiał wiele do życzenia.

Przyznam się Wam, że sam jestem posiadaczem Audi 80 B4 1.9 TDI. W chwili kiedy szukałem auta dla siebie miałem wystarczający budżet, który pozwoliłby mi na zakup A4'ki, ale również innego znacznie młodszego auta, lecz zdecydowałem się na 80'tkę i nie żałuję tego wyboru. Jest zdecydowanie trwalsza od A4 a jej koszty utrzymania są znacznie niższe a komfort jazdy jest bardzo zbliżony. Kto nie miał bezpośredniej styczności z tym autem ten nie jak dobry to samochód.
Jestem z niej zadowolony i śmiało polecam ten samochód zarówno na rozpoczęcie przygody z motoryzacją jak i dla tych, którzy cenią sobie trwałość i niezawodność, bo takich aut już się niestety nie robi :( .

Fiat Punto II - zdecydowanie lepszy od poprzednika.

Fiat Punto II - samochód produkowany w latach 1999 – 2011. Przeszedł lifting w 2003r.
Występował w 2 wersjach nadwozia:
Hatchback 3d
 i Hatchback 5d

Jak na tą klasę Punto II to bardzo wygodne auto.

W skład jego jednostek napędowych wchodzą silniki benzynowe jak i Diesle.
Benzynowe:
-1.2 8V (60km) - podstawowy, dobry do LPG
-1.2 16V (80km) - godny polecenia, dosyć ekonomiczny
-1.4 (95km) - jeszcze lepszy od 1.2
-1.8 HGT (130km) - głośny i sporo pali

Wysokoprężne:
-1.3 Multijet (70km) - bardzo oszczędny
-1.9 D (60km) - głośny, ale bardzo trwały
-1.9 JTD (80km)
-1.9 JTD (85km)
-1.9 JTD (100km) - wszystkie 1.9 są optymalnym wyborem.

Więszkość Fiatów Punto II jest dość ubogo wyposażonych. To auto było również używanego

jako pojazd do nauki jazdy przez ośrodki szkoleniowe.

Zalety:
* Przestronne nadwozie.
* Przystepne ceny części.
* Dobre silniki, choć lubi cieknąć z nich olej.
* Spory bagażnik (300l).
* Duży wybór aut na rynku wtórnym.
* Dosyć łatwo o zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela.
* Szeroki dostęp do części zamiennych, których ceną są stosunkowo niskie.

Wady:
* Pękająca obudowa alternatora - standard w tym modelu.
* Nietrwałe wahacze, które trzeba wymieniać ze sworzniami (koszt ok.300zł)
* Wycieki oleju w silnikach 1.2.
* Wiele aut z ubogim wyposażeniem.
* Awarie układy wspomagania "City".
* Zaśniedziałe połączenia elektryczne.


Fiat Punto II to samochód, który pomimo kilku drobnych usterek zadowoli właściciela.
Na rynku wtórnym nie jest trudno znaleźć egzemplarz w dobrym stanie.Ceny zaczynają się od ok. 5500zł.
Jeszcze raz powtórzę, że należy dokładnie obejrzeć auto, gdyż często był używany jako pojazd do nauki jazdy przez ośrodki szkoleniowe.

Peugeot 206 - francuski kompakt za rozsądną cenę.

Peugeot 206 – samochód klasy kompaktowej produkowany w latach 1998 - 2012.
Występował w 4 wersjach nadwozia:
Hatchback 3d
 Hatchback 5d
Sedan ( trudno spotkać go w Polsce)
 i Kombi


Peugeot 206 dzięki swojej stylistyce nadal wygląda świeżo.

Paleta silników pozwala na wybór optymalnej jednostki do naszych potrzeb.
Benzynowe:
-1.1 (60 km) - za słaby
-1.4 8V (75km) - idealny do tego auta
-1.4 16V (88km) - jak wyżej
-1.6 (88km) - trwały, lecz nieco stary
-1.6 16V (109-110km) - nieco dynamiczny i oszczędny
-2.0 GT/S16 (136/138km)
-2.0 RC (177km)

Silniki wysokoprężne:
-1.4 HDi (68km) - małe spalanie skutkuje dosyć słabymi osiągami
-1.9 D (70km) - na pompie wtryskowej, głośny, ale nie miewa poważnych awarii
-2.0 HDi (90km)  - pomimo, że ma wtrysk Common Rail jest stosunkowo tani w naprawach
-1.6 HDi (90-109km) - dobry Diesel,  ale miewa awarie.
Wszystkie Diesle z wyjatkiem 1.9 posiadają wtrysk Common Rail.

206 to popularny samochód  na naszych drogach przez jednych chwalony, przez drugich przeklinany.

Zalety;
* Atrakcyjna stylistyka.
* Dobre silniki benzynowe.
* Zabezpieczenie antykorozyjne na przyzwoitym poziomie.
* Przyjemne prowadzenie.

Wady:
* Diesle HDi są dosyć drogie w utrzymaniu.
* Trapią go liczne i drobne usterki.
* Problemy z układem kierowniczym.
* Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami Common Rail skutkują dostaniem sie spalin do kabiny.
* Nienajlepsza widoczność podczas cofania.
* Awarie cewek zapłonowych.
* Zużycie tylnej belki z drążkami skrętnymi.
* Ceny części w ASO są bardzo drogie.
* Uszkodzeniu ulega przełącznik zespolony pod kierownicą.
* Trudności z wyjęciem koła zapasowego (znajduje się pod podłogą bagażnika).
* Wycieki oleju.
* Uszkodzenia wentylatora chłodnicy.

Rozmawiałem z kilkoma właścicielami 206'tek i ich zdania są podzielone co do tego modelu. Jedni narzekają na liczne awarie a inni twierdzą, że żadna poważna awaria nie miała miejsca.
Przed kupnem musimy dokładnie obejrzeć, wysłuchać i przejechać się tym autem, aby móc stwierdzić czy nie występują usterki opisane wyżej.
Peugeot 206 może posłużyć długo, ale musimy trafić na zadbany egzemplarz.
Jego ceny zaczynają się od ok.5000zł a kończą na ok. 18tys. zł ( z końca produkcji pod nazwą 206+).
Nie odradzam kupna 206'tki, ale należy zachować szczególną ostrożność i liczyć się z wystąpieniem poważnych awarii.

niedziela, 10 sierpnia 2014

Renault laguna I.

Renault Laguna I - samochód klasy średniej produkowany w latach 1994 - 2001.
Występował w 2 wersjach nadwozia :
Liftback 5d
 i Kombi

Jest to jeden z najtańszych samochodów klasy średniej, który może szczycić się tak sporymi gabarytami i dużym bagażnikiem.

Przed jak i po liftingu Laguna miała w swojej ofercie wiele silników.
Przed liftingiem:
Benzynowe:
-1.8 (90km) - dobrze współpracuje z LPG, można go polecić
-2.0 (113km) - warty zainteresowania
-2.0 (139km)
-3.0 V6 (167km)
-3.0 V6 (190km)

Wysokoprężne:
-1.9 dTi (98km) - godny polecenia
-2.2 d (83km) - stara konstrukcja, można rozważyć jej wybór
-2.2 dT (113km) -unikać

Po liftingu:
Wolnossące;
-1.6 16V (107km)
-1.8 16V (120km)
-2.0 16V (139km)
-2.0 16V (139km)
-3.0 V6 24V (190km)
Każda wersja benzynowa jest warta zainteresowania, lecz musi mieć wymieniony rozrząd, olej i filtry przez poprzedniego właściciela przynajmniej raz (rozrząd) a jej przebieg powinien być autentyczny i wynosić ok.200tys. km.
Wysokoprężne:
-1.9 dTi (98km) - jedyny rozsądny Diesel
-1.9 dCi (102km) - lepiej unikać
-2.2 dT (113) - tego też

Laguna I to duży i komfortowy samochód.

Zalety:
* Duże, przestronne nadwozie.
* Komfort na przyzwoitym poziomie.
* Spory wybór aut na rynku wtórnym.

Wady:
* Awarie "elektryki".
* Często są wybite przekładnie kierownicze.
* Wycieki z silnika.
* Problemy z korozja.
* Nietrwałe zawieszenie; łączniki stabilizatorów, wahacze itp.
* Uszkodzenie wtrysków Common Rail w silnikach dCi
* Dużo wyeksploatowanych aut.


Renault laguna to samochód, który spełnia wymogi "pierwszego auta". Jest tani, duży i niezbyt drogi w eksploatacji. Jej ceny zaczynają sie od 3000zł a kończą na ok 7-8 tys. zł. Warto poszukać modeli z silnikiem 1.9 dT, 1.8, 2.0. Ceny takich egzemplarzy będą kosztować ok. 5000zł. Pomimo kilku wad i awarii można polecić to auto. Ich naprawa nie sprawi problemów większości mechaników.

Lancia Y/Ypsilon - auto warte uwagi.

Lancia  Y/Ypsilon - samochód klasy aut miejskiej produkowany latach 1996 - 2003 .
Oferowana była w 1 wersji nadwozia:
Hatchback 3d.


Lancia Y jest technicznie bardzo podobna do Fiata Punto I. Pochodzą od niego silniki i kilka podzespołów.

Do wyboru mamy tylko jednostki benzynowe pochodzące z rodziny Fiata:
- 1.1 (55 KM) - odradzam jego zakup
- 1.2 (60 KM) - nieco poprawiona wersja 1.1
- 1.2 16V (80 KM)
- 1.2 16V (86 KM) - obie wersje 16V są godne polecenia
- 1.4 (80KM) - tak samo jak w przypadku 1.1

Lancia Y to małe autko o nietypowej stylistyce.

Zalety:
* Dobrze sie prowadzi.
* Szerokie wnętrze z przodu.
* Zwrotny.
* Dobra widoczność.
* Dosyć szerokie zaplecze części zamiennych, których ceny są przystępne.

Wady:
* Mały bagażnik.
* Mało miejsca z tyłu.
* Awarie "elektryki".
* Problemy z układem chłodzenia.
* Trudno dostępne elementy blacharskie.

Lancia Y/Ypsilon to samochód, który pomimo paru wad można polecić młodej osobie na pierwszy samochód. Na rynku wtórnym już za ok.3000zł można nabyć samochód w dobrym stanie. Wiele części pasuje z Fiatów.