Zaczynamy!
Fiat Seicento - następca Fiata Cinquecento. Produkowany w latach 1998-2005. Od 2005 roku przyjął nazwę Fiat 600 i był produkowany jeszcze pięć lat. Od swojego poprzednika różnił się m.in. kształtami świateł i smuklejszą bryłą nadwozia. Samochód był oferowany z silnikami benzynowymi o pojemności od 899 cm3 o mocy 39-41km do 1108 cm3 o mocy 55km. Występował z pięciobiegową skrzynia biegów. Początkowo to małe autko było dostępne trzech wersjach wyposażeniowych: S, SX i Sporting. Pierwsza z nich wyposażona była w czarne, nielakaierowane zderzaki i lusterka. Była to wersja podstawowa, dlatego próżno tu szukać jakichkolwiek udogodnień.
Wersja SX posiadała zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, elektryczne szyby, centralny zamek. Była oferowana zarówno z silnikiem 0.9 jak i 1.1. Jest to naprawdę przyzwoita wersja, która cieszy się powodzeniem na rynku wtórnym.
Wersja Sporting charakteryzowała się nieco obniżonym zawieszeniem, felgami ze stopów lekkich, obrotomierzem. Posiadał silnik 1.1 FIRE o mocy 54km, dynamika była nieco lepsza od "zwykłego" 1.1, lecz zużywał więcej paliwa. Za ok. 4000zł możemy stać się posiadaczem "Sportinga" w przyzwoitym stanie. Oprócz wspomnianych wyżej trzech wersji Seicento był oferowany w kilku innych wersjach, lecz są one rzadko spotykane w Polsce. Jedną z nich jest wersja Brush, która cechowała się tylną pokrywą bagażnika, zderzakami, lusterkami i maską w innym kolorze niż całe nadwozie.
Rozpisałem się o historii, teraz przedstawię wady i zalety tego małego autka oraz dostępność części a także awaryjność tego modelu.
Otóż zaletami Seicento są niewątpliwie:
* Ze względu na swoje rozmiary możemy zaparkować go niemal wszędzie niczym Smarta.
* Jest bardzo zwrotny.
* Spalanie w ok. 5,5-7 litrów w cyklu mieszanym ale to zależy od zapędów kierowcy :)
* Kupując wersje z silnikiem 0.9 możemy liczyć na nieco tańszą jazdę i eksploatację niż w przypadku silnika 1.1.
Teraz coś o wadach :* Wiele egzemplarzy zaczęło korodować.
* Jest to samochód wyłącznie dla dwóch osób. Z tyłu miejsca praktycznie nie ma. W końcu jest to samochód miejski.
* Silnik 0.9 nie nadaje się na dalekie podróże, gdyż jego moc jest nie wystarczająca, gdy wieziemy 2 ( nie daj Boże 4) osoby i spory bagaż.
* Przy wyższych prędkościach Seicento staje się bardzo głośne.
* Korozja jest główną bolączką tego modelu. Atakuje nadkola, progi, pokrywę bagażnika, jak i układ wydechowy.
* Typowa usterka Fiatów - układ chłodzenia. A dokładniej wentylator chłodnicy i termostat, lecz również nagrzewnica.
* Czasami zdarzają się przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą oraz zapiekająca się linka hamulca ręcznego.
Coś ode mnie ;)
Muszę Wam powiedzieć, że większość "Sejów" boryka się z tymi problemami. Wiem, gdyż jeszcze dwa lata temu gościł on w garażu mojego taty. Posiadaliśmy wersję SX. Ogólnie mam mieszane uczucia co do tego modelu. Z jednej strony jest to ładny, zgrabny i żwawy ( w ruchu miejskim) samochód, lecz z drugiej strony częstość występowania usterek w moim egzemplarzu nieco mnie zniechęciła do niego. Nie odradzam kupna Seicento, ale przed zakupem trzeba naprawdę przyjrzeć się temu autku.Fiat Seicento to dobra propozycja dla osób rozpoczynających przygodę z motoryzacją. Już za ok 2500zł możemy stać się posiadaczem Seicento z silnikiem 0.9. Jeżeli jednak możemy przeznaczyć na zakup auta nieco więcej pieniędzy radze rozglądać za egzemplarzami, których ceny zaczynają się od 3500zł :)
Jest to mój pierwszy post dlatego jestem otwarty na wszelkiego rodzaju komentarze i opinie co do przedstawionej treści. Zachęcam do komentowania i dzielenia się doświadczeniami związanymi z tym modelem :)
Pozdrawiam. :D
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń